Fram, Cyklefabrikken (Olaus Nielsens Eftf.)
I 1894 grunnla Olaus Nielsen en forretning i sin gård Tollbodgaten 24 med sommer- og vintersportsartikler samt våpen og forniklingsanstalt. I 1896 ble forretningen utvidet med fabrikasjon av sykkelen «Fram», den første norske fabrikk for moderne sykler. Nielsen og andre fabrikanter på den tiden kjøpte rør i hele lengder fra Uppsala og smidde, kappet og sveiset selv etter egne mål. Han utviklet egne modeller for baneritt og turritt samt vanlige tursykler og varesykler med stor kasse. Spesialiteten var «Fram» racersykkel for konkurransesport, som ble godt plassert både i nasjonale og internasjonale sykkelkonkurranser. Navnet FRAM ble valgt da polarskuta Fram vendte tilbake fra Nordishavet i 1896. Drammen Velocipedklubb ble stiftet i 1886 som den første utenfor Kristiania, og dette førte til økt interesse for sykkelritt på egne baner og på vei. Kvinnesakspioneren og drammenseren Betzy Kjelsberg begynte også å sykle i 1894, og alt dette bidro til økt interesse for sykler. Forretningen i Tollbodgaten, som også hadde eget sykkelreparasjonsverksted, ble ved Nielsens død i 1917 overtatt av sønnen Johan N. Han døde i 1942 og etterlot fabrikken til sin hustru Helene og to sønner Johnny og Thorleif Nielsen, som fortsatte virksomheten til 1962 da fabrikken ble nedlagt. Gården ble solgt til kommunen for riving.