Konela Norge Bil A/S

Etablert i 1969 som importselskap for de sovjetrussiske bilmerkene Moskvitch og Volga, opprinnelig med Drosjeeiernes Felleskjøp, Siraco Import (Oslo) og den statlige russiske bilprodusenten VAZ som aksjonærer. Kontor på Haugenstua i Oslo og importlager i Svend Haugs gate 11 på Holmen i Drammen. Etter kort tid ble alle aksjer overtatt av sovjetrusserne. 3. februar 1971 innviet selskapet et større klargjøringssenter og verksted i Kjerraten 21 på Holmen, etter beslutning om å holde fast på Drammen som importhavn. I tillegg ble det etablert hovedkontor i Svend Haugs gate. Mot slutten av 1971 kom den første båtlasten med bilmerket Lada (lisenssamarbeid med Fiat) fra samme russiske produsent. Først modellen Lada 1200 og fra 1973 Lada 1500. I 1975 oppnådde importøren 2,1 prosent andel av personbilmarkedet, økt videre til 3,5 prosent i 1981. I 1977 kom de første båtlastene med terrengbilen Lada Niva, den aller første folkelige SUVen på det norske markedet. 1980: Konela ble importør av Belarus landbrukstraktorer fra Minsk. Etablerte lager for traktorer og landbruksmaskiner i Buskerudveien 123, tidligere leid av Traktor & Maskin (Motokov Norge) til samme formål. Eiendommen ble solgt av Ole K. Karlsen for 7 mill.kr, noe som var langt over antatt markedsverdi. Det ble samtidig spekulert i om motivet for å kjøpe eiendommen var at den lå svært strategisk til i forhold til Luftfartsverkets radiofyr på Konnerudkollen. Importen av Moskvitch/Volga stanset samme året. I 1982/1983 ble det importert og solgt IZH pickuper (Moskvitch-basert) under slagordet «Norges rimeligste bil».

Allerede fra første stund kom Konela Norge Bil A/S (og naboen Koneisto Norge s.d.) i overvåkningspolitiets (adm. under Oslo Politikammer) søkelys. Norske myndigheter stanset selskapets planer om å anlegge et importsenter i Tromsø. I 1971 etablerte politiet et hemmelig overvåkningsrom på innsiden av Felleskjøpets kornsilo på Holmen. Overvåkingen pågikk helt fram til Sovjetunionens fall i 1991. Mange av importørens medarbeidere på Holmen var russiske statsborgere og det ble anslått at anlegget var tilholdssted for hemmelige agenter. Det er senere hevdet (ikke offisielt bekreftet) at overvåkningspolitiet hadde en styrke på minst 20 tjenestemenn stasjonert i Drammen. På sitt største hadde Konela Norge Bil A/S 154 ansatte.

I 1986 introduserte importøren den nyutviklede Lada Samara, som i stor grad erstattet de tradisjonelle modellene basert på den gamle Fiat-lisensen. Samme året ble aktivitetene i Buskerudveien 123 flyttet til Holmen, etter at Konela fikk konsesjon på å kjøpe Renault Norges tidligere importanlegg. Året etter kom den norske Lada-bestanden opp i 30 000 enheter. 150 norske idrettsutøvere ble sponset med Lada Samara. Adm. direktør Per Lauvstad (kom fra Toyota-importøren F.E. Dahl & Co i Drammen), gjorde seg bemerket for flere mediestunt i løpet av 1987, samtidig som at bilmerket Lada endret navn til Togliatti. Lauvstad tok inn et eksemplar av den russiske luksuslimousinen GAZ Chaika (brukt av samfunnstoppene i Sovjet og blant annet president Fidel Castro på Cuba) og markedsførte denne som Togliatti Chaika, med en prislapp på 1,7 mnok, inkludert en garanti om helikopterbåren service fra Russland. Ingen ble solgt. Den siste «klassiske» Lada sedanbil ble importert i 1989. Den nye modellen Samara kostet selskapet 30 mill.kr. i reklamasjonsutgifter i løpet av de to første salgsårene. I løpet av de neste to årene ble organisasjonen slanket ned til 75 ansatte. Det første halvårsregnskapet i 1989 viste et tap på 22 mill.kr. Ut på høsten samme år ble 52 ansatte oppsagt. Etter nedbemanningen hadde importøren 25 ansatte.

Sovjetunionens oppløsning i 1991 skapte betydelige endringer. Konela Bil Norge A/S (eid av det statlige eksportselskapet V/O Avtoexport) hadde en gjeld på 59 millioner kroner og var insolvent. Våren 1991 ble Lada Norge A/S etablert, et datterselskap av fabrikkeide Lada Sweden AB, med John O. Qvale som direktør. Selskapet hadde 15 ansatte fra starten. Navnet Togliatti ble endret til Lada. Det nye selskapet lanserte den nye Lada Samara sedan til 99 900 kroner. Salget stupte etter hvert dramatisk, ikke minst på grunn av manglende produktutvikling hos produsenten. Bilimporten fra Russland stanset i 1999. Selskapet videreførte deleforsyningen. I 1999 etablerte daværende daglig leder Svein Rognerud selskapet Ambra Norge A/S på samme adresse, med import av såkalte mopedbiler fra franske Ligier (firehjuls toseter med 500 ccm dieselmotor) og fra 1. august 2002 skiftet Lada Norge navn til Autolast Norge A/S, eid av Svein Rognerud. I 2000 ble klargjøringssenteret fra 1971 overtatt av Toyota Norge.

Cookies | Personvern

bn