Skoger stasjon
var en jernbanestasjon på Vestfoldbanen i Skoger. Stasjonen åpnet i 1881, samtidig med Grevskapsbanen (senere Vestfoldbanen), og ble et landemerke og en samlingsplass i Skoger. Stasjonen hadde all postekspedisjon og krevet av den grunn mer personale enn andre stasjoner i samme klasse. Skoger hadde en stasjonsbygning for mellomstasjon av 2. klasse, i likhet med Adal og Stokke. Den ble tegnet av arkitekt Balthazar Conrad Lange. Før 1894 var navnet Skauger, og stasjonens posisjon tilsvarte 63,05 km. Stasjonen ble fjernstyrt i 1970, ubemannet i 1971 og mistet persontrafikken i 1973. Godshuset ble revet i 1984 og stasjonsbygningen ble revet i 1989. Strekningen gjennom Skoger ble anlagt med dobbeltspor i 1995. Skoger stasjon ble formelt nedlagt i 2001.
![](https://byleksikon.drmk.no/wp-content/uploads/2004/01/Skoger-st-1959-Drammen16549-1024x686.jpg)
På bildet sees vegkrysset ved Skoger stasjon og Skoger Meieri. Husene er borte fordi E-18 går over området.
Fram til 1964 lå stasjonen i Vestfold, men ble en del av Buskerud fylke da Skoger herred ble sammenslått med Drammen kommune.
Fremdeles lå stasjonsområdet delvis i Vestfold og delvis i Buskerud. Fylkesdelet gikk ved bekken i området, slik at godshuset lå i Sande kommune og stasjonshuset i Skoger herred (senere Drammen).
![](https://byleksikon.drmk.no/wp-content/uploads/2020/05/Skoger-st-1024x635.jpg)
![](https://byleksikon.drmk.no/wp-content/uploads/2020/05/t113303-shj-skoger-1976.jpg)
![](https://byleksikon.drmk.no/wp-content/uploads/2020/05/t95256-10686-780629-skoger-stasjon.jpg)