Standard Båtbyggeri A/S

Båtbyggeri og mekanisk verksted, etablert i første kvartal 1940 av Aslak Hansen og sønnen Thorleif Hansen, på leid tomt mellom Tomtegata og Prins Oscars gate. Senere ble arealet utvidet ved at selskapet fikk leie tomt av kommunen helt ned til elven. Kort tid etter etableringen ble sønnen Odd Juel Hansen også aksjonær. Under oppstarten ble det inngått kontrakt på bygging av flere fiskebåter for redere på Vestlandet og dessuten fire store lektere, med opsjon på ytterligere fire lektere. Okkupasjonen den 9. april 1940 skapte store vanskeligheter. I 1941 ble bedriften beslaglagt av okkupasjonsmakten, opphevet i 1943.  Mottok ordre på to inspeksjonsfartøyer og to kabelleggingsfartøyer for Telegrafverket, levert i perioden 1946-1948. Leverte i 1949 redningskrysseren «J.M. Johansen» for NSSR og i 1950 sysselmannbåten (Svalbard) «Sysla». Byggingen av større fartøyer i tre tok slutt og bedriften fortsatte som et allsidig servicevcrksted. I perioden 1951-1955 ble det bygd en serie med 28 fots lystbåter tegnet av Richard Furuholmen og en del 15-fots seiljoller. Den siste båten som ble bygget var en 40-fots patruljebåt i stål for havnepolitiet i Oslo.

De første ståltankene for oljeprodukter ble levert i 1953. På grunn av kommunens egne behov ble bedriften i 1957 flyttet til Vintergaten 20 på Gulskogen (brakkeleir etter tyskerne) der det ble oppført en verkstedhall med 1200 kvadratmeter gulvflate. Bedriften satset videre på tankprodukter og stålkonstruksjoner etter oppdrag fra mange industribedrifter. I 1960 leverte verkstedet den første trykktanken. Utviklet i 1960-årene hydrauliske lasteramper under navnet Hydrakontakt, levert i et stort antall over hele landet. Stor tankproduksjon førte til at bedriften investerte i regionens første automatiske sveiseanlegg. I 1967 hadde bedriften 70 ansatte, mot slutten av tiåret kom bedriften i gang med produksjon av propantanker som et nytt produktområde. I 1970-årene gikk selskapet også inn i oljealderen og fikk store kontrakter på produksjon av stagrørene til Akergruppens borerigger (Aker H3) og rørgjennomføringer til alle betongunderstell (Condeep) bygget av Norwegian Contractors. Utviklet også selvkontrollerende lagringstanker i stål, som kunne tetthetsprøves i nedgravd tilstand. Denne oppfinnelsen ble siden kopiert overalt i både Europa og USA. I 1980 leverte bedriften separatormodulen til Valhall A for oljeselskapet Amoco, og dette ble inngangen på mange krevende oppdrag for offshoreindustrien. Statoil ble en av bedriftens aller viktigste kunder.

I 1982 ble selskapsnavnet endret fra Standard Båtbyggeri A/S til SB Verksted A/S. I 1985 overtok Odd Aslak Hansen alle aksjene. I 1988 kom den første bestillingen på tanker for heliumgass fra forskningssenteret CERN i Sveits, som var starten på et langvarig samarbeid. I 1992 ble en ny verkstedhall med med et avansert anlegg for overflatebehandling og korrosjonsbeskyttelse tatt i bruk. Et samarbeid med SINTEF førte til den første leveransen av vakuumisolerte tanker for lagring av flytende nitrogen, levert til produksjonsplattformen Troll C i 1998. Samme år valgte Hansen å selge aksjene til den norskeide Jotne Gruppen, og sluttet som daglig leder i 1999. Under den nye eieren ble selskapet slått konkurs i 2002, til tross for fulle ordrebøker. Verkstedet gikk med store underskudd under Jotne Gruppens eierskap. Odd Aslak Hansen kjøpte boet og gjenopptok driften. Utviklingen var svært positiv og i 2006 ble selskapet tildelt forskningsinstituttet CERNs «Atlas Supplier Award». I 2008 investerte bedriften i en av Eurpoas største vannskjæremaskiner for plategods. SB Verksted utviklet, i samarbeid med SINTEF, komplette løsninger for landbaserte LNG-terminaler (flytende naturgass) og LNG-baserte drivstoffsystemer for skip. I 2011 skiftet bedriften navn til SBV Technology A/S. Konkurs i juni 2014 med 39 ansatte. Driften ble ikke videreført. Bygningsmassen ble revet i løpet i siste kvartal i 2020.

 

 

 

 

Cookies | Personvern

bn