Rutebileiernes Standardiserings-Aksjeselskap (RSA)
Importør og leverandør av busser, lastebiler, varebiler og personbiler, med hovedkontor, delelager og verkstedanlegg i Øvre Eiker vei 77. Opprinnelig etablert i 1936 i Oslo under navnet Rutebileiernes Garanti- og Standardiseringsaksjeselskap (RGSA), som et kommersielt motstykke til Norges Rutebileieres Forbund (NRF). Rutebileier Svein Helling (SH Busslinjer) i Drammen var aksjonær fra første stund.
Importhistorikk: Norsk eneimportør av Scania-Vabis busschassiser (1946-1952), Daimler busschassiser (1952-1956), DAF lastebiler og busschassiser (1953-1981), DAF personbiler (1959-1968), Setra busser (1976-2017, parallellimportør 2018-2019), Hino lastebiler og busser (1981-1996), Suzuki personbiler (1983-d.d.), Pegaso lastebiler (1988-1992), Ikarus midibusser (1997-2007), Isuzu pickup (2007-d.d.), Fiat varebiler og minibusser (2008-2015), Fiat personbiler (2009-2015), Alfa Romeo (2010-2015), Jeep (2011-2015), Molitusbus busser (2012-d.d.), Maxus (produsert av SAIC) elektriske varebiler og personbiler (2019-d.d.). RSA sitter også på det norske agenturet for Chery elektriske personbiler, etter en avtale fra 2019. Fra årsskiftet 2020/2021 leverer bedriften flere elektriske bil- og kjøretøyprodukter fra kinesiske BYD. RSA ble første norske importør av kinesiske bilmerker og først i Europa med personbiler fra BYD. Rekordår: I 2006 ble det nyregistrert 6 882 stk. Suzuki, som ga en markedsandel på 10,4 % og 4. plass på den norske personbilstatistikken.
Fakta: RSA flyttet i mai 1973 fra Oslo til Øvre Eiker vei 83 i Drammen (velferdsbygget ved nedlagte Gulskogen Cellulosefabrikk), men på grunn av plassproblemer ble tungbilverkstedet Diesel Elektro A/S på Åssiden overtatt kort tid etter. Fra september 1979 ble all virksomhet samlet til Øvre Eiker vei 77, etter at selskapet sikret seg leieavtale på en større del av den tidligere fabrikken (lokalene ble tilpasset for 12 mill.kr), den gang med 46 ansatte. Import av Suzuki personbiler ble mot slutten av 1983 organisert under nyopprettede Suzuki Bilimport AS, som kom i gang for fullt i løpet av 1. kvartal i 1984. RSA var pr. 2019 delt inn i fire forretningsområder med totalt 230 ansatte. RSA, RSA Bil Import, RSA Deler og tilbehør (import og distribusjon av deler) og RSA Bil (11 heleide bilforhandlere fordelt på flere landsdeler og nybilsalg av flere bilmerker samt bruktbiler). Pr. 2020/21 hadde RSA importagenturet for Maxus i alle nordiske land, inkl. Grønland. RSA eies pr. 2020 av SH Invest 91 % (familien Helling i Drammen) og Dunvold Invest 9 % (adm.dir. Frank Dunvold).