Toyota Norge A/S

Eneimportør for Toyota person- og varebiler og Lexus personbiler, Svelvikveien 59, lokalisert på en del av tidligere Nøsted Bruks industritomt. Opprinnelig Skoda Auto A/S i Oslo, stiftet 2. januar 1940, med navneendring til F.E. Dahl & Co under okkupasjonstiden. Selskapet ble stiftet av Finn Erik og Per Eyolf Dahl (40 %) og Arne Baumann (60 %), hovedsakelig som norsk importør av Skoda og senere Tatra, Armstrong Siddeley og Neckar (enkelte merker ble juridisk sett importert av søsterselskapet Baumann og Dahl A/S), som kom og gikk. Gjennom storparten av 1950-årene var selskapet også norsk importør av Zetor traktorer. I 1959 ble Bauda Investment A/S stiftet. I rekordåret 1961 ble det solgt mer enn 2000 Skoda-biler i Norge.

Fra slutten av 1963 startet selskapet med salg av Toyota fra Japan, tatt inn til Norge via den danske Skoda-importøren Erla. 1969: Solgte mer Toyota enn Skoda. 1970: Valgte Drammen som eneste importhavn og innviet klargjøringsanlegg på Holmen, 5700 kvm. Hovedlageret ble dels lokalisert til Holmen, dels til Vitbank i Lier. Modellporteføljen var den gang Corolla, Corona og Crown. Carina ble introdusert i juli 1971 og Celica i april 1972. 1973: Oppnådde offisiell importørstatus etter avtale med Toyota i Japan. Starter importen av Toyota 2000 De luxe og Toyota Dyna 3,5 tonns lastebil. 1974: I februar ble Hiace varevogn og pickup lansert. 1975: Landets første lukkede understell-behandlingsanlegg med resirkulering av væske. 1977: Avviklet forholdet til Skoda, importen ble videreført av tsjekkiske Motokov med kontor i Drammen. F.E. Dahl & Co. etablerte gradvis egeneide Toyota-forhandlere. 1977: Arne Baumann dør. Per Baumann arvet aksjemajoriteten. Utkåret som landets mest lønnsomme selskap. 1978: 24 ansatte i Drammen ble oppsagt. 1982: F.E. Dahl & Co. innvier fra 1. februar nytt hovedkontor med teknisk avdeling og delelager i Svelvikveien 59, 45 mål tomteareal. Forhandlervirksomheten i Oslo, Bærum og Asker skilles ut i selskapet F.E. Dahl Detalj A/S med kontor i Oslo. Passerte 100 000 solgte Toyota. Per Baumann tiltrådte som daglig leder etter Per E. Dahl. 1985: Oppnådde 10,6 % markedsandel. Det var starten på over 20 år med over 10 prosent markedsandel. 1991: Dahl-familiens 40 % andel selges til Toyota. Samme året startet importen av Toyotas premiummerke Lexus, fra begynnelsen kun forhandlet av selskapet Lexus Oslo A/S.

1996: F.E. Dahl & Co. endrer navn til Toyota Norge A/S. 1998: Demonstrerer Toyota Prius i Norge, verdens første serieproduserte hybridbil. 2000: Klargjøringssenteret på Holmen selges til Drammen Bilhavn A/S. Starter ordinært salg av hybridbiler. 2002: Delelageret skilt ut i selskapet Toyota Logistics Services Norway, adresse Svelvikveien 59B. Rekordår: 15,83 % markedsandel. 2004: Fra årsskiftet ble både import- og delevirksomheten overtatt av Toyota. Bilprodusentens kjøp av Baumann-familiens 60 % eierandel kostet ifølge avisen Dagens Næringsliv omtrent 500 mnok. 2007: Ny årsrekord: 27 994 biler, ekstraordinær stor import pga. kommende avgiftsendringer. 2011: Passerte 600 000 solgte Toyota siden starten. Familien Baumann videreførte forhandlervirksomheten gjennom selskapet Bauda, 40 % eid av Toyota, hovedkontor i Svelvikveien. Henrik Baumann overtok i 2005 den daglige ledelsen av forhandlergruppen, som var en av landets største. I 2018 omsatte Toyota Norge for 5,1 mrd. kr med 78 ansatte. Toyota Logistics Services Norway AS omsatte i 2018 for 61 mnok. og hadde 50 ansatte.

 

Cookies | Personvern

bn