Valmarine

Produsent og leverandør av automasjonssystemer for skip, opprinnelig Valmet Automation (finskeid, etablert i 1979) og senere Lyngsø Marine (danskeid) med tilhold på Spikkestad i Røyken, før virksomheten i 1993 flyttet til kjellerlokaler i Ingv. Ludvigsens gate 14 på Åssiden, året etter til Buskerudveien 129 (Ole K. Karlsens tidligere hovedkontor). Selskapet ble i 1997 overtatt av kongsbergenserne Svein Thorsen, Vidar Djønne, Ingvald Løvdal og drammenseren Svein Inge Reiertsen og endret navn til Valmarine A/S. Bedriften spesialiserte seg på digitale kontroll- og automasjonssystemer til store cruiseskip og tok en betydelig del av verdensmarkedet. Bedriften satset også på markedet for store bil- og passasjerferger, gasstankskip og kjemikalietankskip.

I perioden 1993-1997 økte arbeidsstokken fra 21 til 40. Eksportandelen var 85-90 prosent. Arbeidsstokken vokste videre opp til 100 fast ansatte. Med innleid fagekspertise kunne det være 110-120 personer i bedriften samtidig. I 2000 ble Valmarine kåret til «Årets eksportbedrift» i Buskerud med en omsetning på 250 millioner kroner og en driftsmargin på 15 prosent, ordrereserven var samtidig omtrent 300 millioner kroner. En god samarbeidspartner på Åssiden var nyetablerte Drammen Elektro Automasjon, som bygde styrepulter etc. Over en periode hadde bedriften tilnærmet 95-100 prosent global markedsandel på store cruiseskip. Sommeren 2001 solgte  aksjonærene bedriften til det canadiske konsernet CAE for 350 millioner kroner og navnet ble endret til CAE Valmarine. I 2002 vant bedriften kontrakten på å levere automasjonssystemene til verdens til da største cruiseskip, Queen Mary 2. I 2005 ble bedriften et datterselskap av L-3 Communications i USA. L-3 Valmarine flyttet rundt 2010 til Ingeniør Rybergs gate 99, i 2017 solgt videre til Wärtsilä Norway (en del av finske Wärtsilä) under navnet Wärtsilä Valmarine, pr. 2019 med 60 ansatte og en årsomsetning på rundt 200 millioner kroner.

Cookies | Personvern

bn