Bergheim Auto-Salg
Bilimportør og bilforhandler. Etablert i 1970 på et areal eid av Normann Planteskole, Åssiden, av Gunulf Bergheim (f. 1944, salgssjåfør for Drammens Is) og Bjørn Løwer. Startet som personlig eid foretak under navnet Autosalg – Bergheim og Løwer, året etter endret til A/S Auto-Salg. Drev opprinnelig kun med bruktbilsalg og flyttet høsten 1973 inn i et verkstedbygg på samme tomt i Ingv. Ludvigsens gt. (sammen med NAF avd. Drammen og Normann Bilverksted) og presenterte byens største innendørsutstilling med plass til 30 biler, samtidig som bedriften ble Citroën-forhandler i Drammen, et agentur som bedriften hadde frem til 1977. Startet i 1973 med direkteimport av nye biler fra General Motors i USA (Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, Buick, Cadillac). I 1974 kjøpte Bergheim hele bygget. I 1978 ekspanderte han med et bilsenter på Ensjø i Oslo, samtidig som navnet på virksomheten ble endret til Bergheim Auto-Salg. Forretningen på Åssiden fortsatte som før, inntil 1984, da Bergheim kjøpte Ingv. Ludvigsens gate 27A og Ingeniør Rybergs gate 103. Verksted og delelager på førstnevnte adresse og bilsalg på den andre.
I 1981 inngikk Bergheim en importavtale direkte med General Motors i USA, som sikret rettighetene til å importere og selge amerikanske GM-biler parallelt med General Motors Norge. I 1982, som først i Europa, startet selskapet med import av Isuzu personbiler fra Japan (produsenten delvis eid av GM), i første omgang terrengbilen Isuzu Trooper, fra tidlig i 1984 kom sportscoupeen Piazza (arrangerte europapremiere i Bodø) og senere Gemini. I 1983 overtok Bergheim importen av Alfa Romeo gjennom overtakelse av Inauto A/S (et søsterselskap av Datsun-importøren Inor A/S i Nedre Eiker) lokalisert til Ingvald Ludvigsens gate på Åssiden, men på grunn av skuffende salgstall ble importen avviklet i 1988. Med årene etablerte Bergheim egne forhandlere i Bærum, Lørenskog og Sarpsborg. I 1989 omsatte selskapet for 226 mill.kr og hadde 82 ansatte. Administrasjon, delelager og importlager for biler var lokalisert til Drammen.
Våren 1992 fikk Bergheim status som norsk enedistributør for US-GM, organisert under navnet Amerikansk Bilimport A/S. Samme året kjøpte han Ing. Rybergs gate 114 (Norgesbygg, tidligere Aspelin Stormbull) og tok dette i bruk etter ombygging. I mars 1996 fusjonerte Bergheim Auto-Salg med Ugland Auto Import (Fiat og Alfa Romeo, etablert 1990) og Ugland Bil Import (Daewoo, etablert 1994) i Vestby, landets første fusjon på importsiden av norsk bilbransje. Selskapet fikk navnet Bergheim Ugland med import av bilmerkene Fiat, Alfa Romeo, Daewoo og General Motors (Chevrolet etc.) fra USA. Fusjonen inkluderte Bergheims nettverk av egeneide bilforhandlere. Hovedkontoret ble lagt til Åssiden og selskapet hadde 180 ansatte ved etableringen. Det første årsbudsjettet tilsa 5100 nyregistrerte biler, en ambisjon som ganske straks slo sprekker. I 1998 var omsetningen 1,55 mrd. kr. Bergheim Ugland gikk med store underskudd og den samlede markedsandelen i Norge oversteg aldri 1,5 %. Tidlig i 1999 skjøt eierne inn 50 mill. kr. i friske penger for å unngå konkurs. Bergheim og Ugland skilte lag sommeren 1999 og Bergheim videreførte sin opprinnelige virksomhet med amerikanske biler. Det ble anslått at Gunulf Bergheim tapte 80 mill.kr på engasjementet i Bergheim Ugland.
Bergheim-gruppen åpnet i år 2000 nye bilforretninger i Oslo og Bærum, dessuten var Bergheim-gruppen Opel-forhandler i Bergen, Bærum og Fredrikstad og forhandler av Saab og Fiat i Sarpsborg. Senere også Isuzu yrkesbiler. Ing. Rybergs gate 103 ble i 2002 kjøpt av Skotvedt AS. I 2004 omsatte Bergheim-gruppen for 960 mill.kr med et resultat før skatt på 36,8 mill.kr. Året etter solgte Gunulf Bergheim eiendommen på Åssiden for 67 mill.kr (tok en gevinst på 43 mill.kr) til Ica Eiendom (ble Ica Maxi butikk) og flyttet bilforretningen til ombygde lokaler i Ingeniør Rybergs gate 114. I 2015 solgte Bergheim forretningen på Åssiden til VS Auto, som pr. 2020 fortsetter med import og salg av amerikanske bilmerker. Gunulf Bergheims siste bilforretning, Bergheim Auto-Salg Oslo, opphørte i februar 2020.