Drammen Karosserifabrikk

Etablert 1934 av Einar Fossum i Schwarts gate 33 på Strømsø. Annonserte med bygging av «alle slags moderne karosserier for laste- og varevogner». Etter krigen ble verkstedet flyttet til Schultz gate 6 og i 1947 ble bedriften overtatt av hjul- og karrosserimakermester Bjarne Arnim Leine, født i Skien i 1899. I tillegg til varebilkarosserier og førerhus for lastebiler begynte Leine å bygge busskarosserier. Han bygde blant annet turbusser med overlysvinduer både foran og på sidene. Overlysvinduene var laget i plast som ble formet i karosserifabrikken, noe verkstedet antakelig var først ute med i Norge. De ulike karosseriene levert fra bedriften ble bygget opp av skjeletter av henholdsvis tre og stål. I 1951 flyttet bedriften til nytt verksted i Bjørnstj. Bjørnsonsgate 94 på Bangeløkka. I 1954 bygde karosserifabrikken de tre nyeste (og siste) trolleybusser til A/S Trikken i Drammen.

I en periode på 1960-tallet var bedriften også bilforhandler, først for DAF, senere for Chrysler, Plymouth og Simca. Karosseribyggingen tok slutt i første halvdel av 1960-årene og siden ble fabrikken et rent opprettings- og lakkeringsverksted. I 1990 skiftet bedriften navn til Drammen Karosseri A/S.

Flyttet 2010 til Kobbervikdalen 75, det ble også opprettet egen avdeling i Støperigata 7 på Tangen. I de senere år er det opprettet tre avdelinger i Bergen. I 2013 inngikk bedriften en eksklusiv avtale med den norske Tesla-importøren som eneste godkjente karosseriverksted for Tesla. Bedriften er spesialist på karosserimaterialer i aluminium og karbon. Pr. 2020 er virksomheten delt opp i selskapene Drammen Karosseri AS og Drammen Billakkering AS, totalt 60 ansatte. De samlede aktivitetene i Drammen og Bergen markedsføres under navnet DK Bilskadesenter. Familien Leine er fortsatt med på eiersiden.

 

Cookies | Personvern

bn