Jernbane
Jernbanen kom til Drammen i 1866 da Randsfjordbanen ble åpnet, i 1872 fulgte Drammenbanen og i 1881 Jarlsbergbanen. Samtlige baner var smalsporede. I 1909 ble Randsfjordbanen ombygget til bredt spor og i 1922 var Drammenbanen overført til bredt spor, samtidig som elektrisk drift ble innført mellom Brakerøya og Kristiania. I 1958 var dobbeltsporet mellom Oslo og Asker ferdig, og fra 1973 gikk Drammenbanen gjennom Liertunnellen, som på den tiden var Nord Europas lengste dobbeltsporede tunnel, 10,7 km. Dobbeltsporet ble ført frem til Brakerøya. Med nye jernbanebroer ble dobbeltsporet forlenget til Drammen stasjon i 1996. I perioden 2020-2024 ble det anlagt dobbeltspor mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen. Det resulterte i sammenhengende dobbeltspor på strekningen Oslo-Tønsberg. Fornyet utgave av Drammen stasjon og sporområdene ferdig i 2025.