Bilimportør i Drammen, stiftet 29. april 1970 av den 22 år gamle bilmekanikeren Hanne Skotvedt (*1948) fra Bærum, datter av maskingrossist og bilimportør Armin Oscar Skotvedt (1916-1999). Selskapets første tilholdssted var på Kalbakken i Oslo. Våren 1970 kom den første lasten med småbilen Honda N600 GTL til Drammen havn. Det var 100 enheter i fargene […]
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 16.04.2020|
Forfatter: Reidar Heieren
Grunnlagt 1919 i Nedre Storgate 4 av De forenede Skofabrikker (s.d.). Nedlagt rundt 1980.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Forbindelsesvei mellom Brokvollveien og Stubberudveien, fikk sitt navn i 1979.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Farveri i Nedre Storgate 50, grunnlagt 1883 av Hans Johnsen Skramstad fra Vang i Hedmark, som hadde hatt 5 års læretid og 13 år som svenn hos farver A. Østby i Kristiania. Bedriften han overtok var opprinnelig startet på samme eiendom i 1818 av Henrich Grøn, og Skramstad fortsatte der den tidligere eier slapp. Bedriften […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Kort boliggate som utgår fra Hans Hansens vei ved krysset med Olaf Bergers vei, langs skrenten av fjellet opp til Smittebråten. Fra 1.1. 2020 ble Skrenten omadressert til Hans Hansens vei, med begrunnelse at gaten kun hadde fem adresser.
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 13.07.2020|
Forfatter: Reidar Heieren
Boplass under Rønnehoved lengst vest i Skoger, på grensen mot Nedre Eiker, nordvest av Finntomtåsen. Plassen var trolig en av de første som ble ryddet her inne i skogene. Noen av husene på Skulkerud skal ha vært flyttet fra Store Rønnehoved. De eldste opptegnelser skriver seg fra 1697, da Torger Amundsen og hans kone Siri […]
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 30.04.2020|
Forfatter: Per Otto Borgen
Drammen har et stort antall skulpturer, statuer, byster og fontener. Seks enkeltpersoner er blitt hedret: Stadshauptmand Schwartz, Erik Børresen, Torgeir Vraa, Johan Halvorsen, Thorleif Haug og Sigurd Christiansen, disse er omtalt under egne artikler om den enkelte. Byens mest kjente skulpturverker er Sankt Hallvards Brønn, Folen, Hulderen, Gutt med fugl, Pike på stranden, Sittende kvinne, […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Etter at Kristiania-Drammensbanen ble åpnet 7. oktober 1872 var det ikke lenger lønnsomt å drive hesteskyss, og i 1873 søkte vognmann Larsen om tilskudd fra kommunen for å drive den faste skysstasjon. Dessuten var de fleste passasjerene «jevnlig beskjænkede, om ikke i den grad, at de kunde afvises, saa dog saa meget, at de volder […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Vei på Konnerud som fikk sitt navn i 1969, går fra Stubberudveien under de store slagghaugene ved foten av Konnerudkollen frem til Grubegaten. Her finnes rester etter malmknuseanleggene ved Jarlsbergverket, som preger terrenget. Slagg er egentlig et produkt etter brenning, men kan også bety verdiløse, mindreverdige bestanddeler, og det er i sistnevnte betydning det er […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
I 1986 vedtok Drammen bystyre å gi veien som går nord for Kastanjeveien frem til snuplassen ved vannledningen fra Glitre navnet Sletningsveien, etter at bydelsutvalget hadde delt seg på henholdsvis Tunnelveien og Glitreveien. Veien går fra terrassehusene i Kastanjeveien frem til luftesjakt for vannledningen fra Glitre og nesten frem til Sletningsdalen, som den har sitt […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen