Skoger stasjon

var en jernbanestasjon på Vestfoldbanen i Skoger.  Stasjonen åpnet i 1881, samtidig med Grevskapsbanen (senere Vestfoldbanen), og ble et landemerke og en samlingsplass i Skoger. Stasjonen hadde all postekspedisjon og krevet av den grunn mer personale enn andre stasjoner i samme klasse. Skoger hadde en stasjonsbygning for mellomstasjon av 2. klasse, i likhet med Adal […]

Drammen Strong

Idrettsklubb, stiftet i 1932, med nedslagsfelt på Nedre Bragernes (Toppenhaug/Brakerøya). Aktiviteten omfatter fotball, langrenn, innebandy og skiskyting. Tidlig i 1960-årene anla klubben en utendørs trimløype med 20 forskjellige poster mellom Spiraltoppen og Stronghytta. Pr. 2020 var den fremdeles i bruk. Stronghytta ligger ca 1,5 km fra Spiraltoppen og er et populært utfartssted. Taket kollapset vinteren […]

Christiane

Jakten/galeasen «Christiane» (55 fot uten klyverbom) er et av de få minner Østlandet har igjen fra tidligere tiders jaktetrafikk på kysten. Christiane er bygget i 1879 ved Sandviken gård mellom Svelvik og Sande. Fra 1925 har hun vært hjemmehørende i Drammen. Christiane gikk med sand fra Drammen til Oslo og andre byer, fram til først […]

Eckersberg, Hartvig (1813-1893)

Født på Tangen. Førte i 1843 barken «Freia». Medstifter av Drammens Sømands Forening samme år. I 1866 flyttet han til Christiania. Han hadde allsidige interesser. Etter en reise i Lilleasia tok han med seg en samling oldsaker, som han forærte til Universitetet i Oslo. I følge egen «skrivelse», ble han i 1881 utnevnt til æresmedlem […]

Hagen, Per Ingar (25.7.1937-25.1.2024)

Skipsreder i Drammen. Som ung mann tok han hyre som messegutt, smører og fyrbøter, før han gikk videre som bruktbilhandler, entreprenør og transportør. Den første båten han kjøpte, den tidligere ubåtjageren KNM Vigra, skulle han bygge om til lystfartøy. I 1964 kjøpte han den 22 år gamle motorlekteren «Troy» og grunnla Per Hagens rederi. Deretter […]

Snekkermester og hjulmaker Erling Bjørnstad

drev som hjulmaker og felemaker ved Fagerheim. Hans far startet hjulmakerverkstedet først på 1900 tallet. Erling Bjørnstad laget og reparerte hjul til kjerrer, flatvogner og høyvogner. Hjulene ble laget helst av ask. Slike verksteder var viktig på denne tiden. På 1940 tallet kom gummihjulene med metallfelg, og da opphentet han sitt gamle yrke som tømmermann. […]

Bjørnstad, Olaf, snekker

spesiaiserte seg på trapper, vinduer og dører midt på 1900-tallet. Snekkerverksteder var et viktig og nødvendig ledd i et bygdesamfunn.   Hadde adresse Gamle Sørlandske 248 og 246. Snekkerboden var i 246.  

Svelvikstrømmen

er et smalt sund som skiller Hurumlandet i øst fra Svelvik by i vest. Bredden er ca. 200 meter og tidevannstrømmen er blant Norges sterkeste. Seilingsdybden er 10,5 meter og høydebegrensningen (pga. høyspentlinje) er 60 meter. De stadig større seilskutene som anløp Drammen var årsaken til at det fra 1740 ble igangsatt et storstilt mudringsarbeid […]

D/S Marga

D/S Marga var et lasteskip fra 1924, bygd av Nylands Mek. Verksted for K&S Bruusgaard i Drammen. Seilte i årene 1940-1945 i Nortraships tjeneste. Etter en serie seilaser med livsfarlig last, deltok hun i tre invasjoner, for så til slutt å gå til bunns under tauing i Kanalen i 1951. D/S Marga var et av […]

Drammen Sjømannsforening

Dette innlegget skal erstatte «Drammens Sjømannsforening». Foreningens navn i dag er Drammen Sjømannsforening (uten s). Drammen Sjømannsforening er landets eldste sjømannsforening. Fordi foreningens første forhandlingsprotokoll forsvant i forbindelse med brannen på Britannia Hotel i 1880, er det usikkert hvilken dato foreningen ble stiftet, men at det var i 1843 er det ingen tvil om. Da […]

Cookies | Personvern | Tilgjengelighetserklæring | AA For å endre tekststørrelsen, hold inne cmd knappen og trykk plusstegnet + for å skalere opp, minustegnet - for å skalere ned. For å endre tekststørrelsen, hold inne ctrl knappen Ctrl og trykk plusstegnet + for å skalere opp, minustegnet - for å skalere ned.

Hopp rett ned til innholdet