Austad, Ingvar (19.3.1904 – 26.11.2000)

Amatørhistoriker, utga fra sin bolig i Erik Børresens gate 27 fire historiske/lokalhistoriske bøker: «Eikerbygda» (1974), «De nordiske land under Napoleonskrigene» (1977, Lyche), «Erulerne» (1982) og «Germanernes urhjem» (1984), påsto i førstnevnte bok at det var Baudmodr (vikingen Torbjørn Lokes far og stamfar for Sturlasonætten på Island) som førte Hoen-skatten til Eiker.

Austadalléen

Opprinnelig en idyllisk gruset gangvei langs traséen for den gamle allé fra Austad gård ned til byen, som etter å ha passert jernbaneovergangen over Vestfoldbanen gikk over i Austadgaten. Alléen ble høsten 1995 sterkt maltraktert ved en kunstig oppbygging og asfaltering som ledd i byens nye sykkelveisystem.

Austad gruve

Gruve i Skjeldrumfeltet, Strømsåsen, for utvinning av jernglans, også kalt Skjeldrum jerngruve, opptatt av Jens Olsen i årene 1690-97 til Kongsberg jernverk og Hassel jernverk. Fra 1697 ble gruven i perioder drevet av Eidsfos Værk. Det har også vært utvunnet sinkblendeforekomster i feltet.

Austad Kolonial

Kolonialforretning i Styrmoes vei 38 vis-a-vis Austad gård, grunnlagt 1936 av Bertha Midje, i 1942 overtatt av Alf G. Clausen. Flyttet på 1960-tallet til Austadveien 1. Forretningen inngikk senere i Rimi-kjeden, pr. 2020 Coop Extra.

Austadtjern

Lite tjern i Strømsåsen, tjente i sin tid som magasin for sagbruk og mølle i bekkefaret ved Skjeldrumgårdene. Langs den ene siden av tjernet er anlagt en natursti. Gjennom en omfattende grøfting er tjernet uttappet og i ferd med å gro igjen.

Austadveien

Boliggate, utgår fra Styrmoes vei ved Austad gård og fortsetter over de tidligere Austadjordene til Fjell der veien går over i Fjellsveien som ender i Skoger kirke. I 1960 var veien ført frem til krysset med Skogerveien, året etter fikk dens forlengelse over Daae-jordet mot Fjellsveien også navnet A.

Automobil-Kompaniet A/S

Bilforretning og verksted, grunnlagt 1935 i Astreagården (N. Storgate 16) med Rolf Meyer som disponent. Ble i 1936 forhandler for General Motors (GM), herunder Chevrolet, Oldsmobile og Opel. Senere også Bedford og Vauxhall. Reparasjoner og klargjøring ble gjort på fortauet utenfor inngangsdøren. Et bilverksted ble senere opprettet i Hofgaards gate 13. I 1946 ble selskapet […]

Avholdsfolkets Hus

Pensjonat og kafé i Øvre Storgate 13, etablert 1914 av Avholdsfolkets Hus, eid av losjen Edruelighetens Fremme og Drammen lag av DNT. Huset drev en tid kaféen for egen regning, men leide den på midten av 1920-tallet bort til frøknene Hilda og Gerda Kopperud, som drev til 1946 da de ble avløst av Hans Andersen. […]

Avholdshotellet

Hotell og kafé i Øvre Torggate 8, grunnlagt av Anna Kristiansen, som i 1900 startet kafé på Strømsø. Hun flyttet i 1906 virksomheten til Øvre Torggate på hjørnet mot St. Olavs gate, en eiendom hun kjøpte av Drammen Totalavholdsforening. I 1913 ble virksomheten utvidet til hotellvirksomhet. Hotellet hadde 13 gjesteværelser med varmt og kaldt vann […]

Aviser

Drammens første avis og Norges første lokalavis, Drammens Tidende, ble fra 21. november 1816 til juli 1833 utgitt av den danskfødte boktrykker Carl Ferdinand Rode. Senere ble den fulgt av avisene Tiden (grunnlagt 1832, som i 1845 skiftet navn til Drammens Tidende og er Drammens eneste gjenværende avis), Drammens Adresse (1840–1851), Drammens Blad (1851–1937), Buskerud […]

Cookies | Personvern | Tilgjengelighetserklæring | AA For å endre tekststørrelsen, hold inne cmd knappen og trykk plusstegnet + for å skalere opp, minustegnet - for å skalere ned. For å endre tekststørrelsen, hold inne ctrl knappen Ctrl og trykk plusstegnet + for å skalere opp, minustegnet - for å skalere ned.

Hopp rett ned til innholdet