Bronsestatue utført av Odd Hilt, innkjøpt av Norges Banks avdeling i Drammen hvor den ble plassert i den lille hagen ved Strømsø Torv. Statuen er laget ut fra en liten statuett som ble vist på Terracotta-utstillingen i Kunstnerforbundet i 1960. Skulpturen ble reist til minne om den gamle «Jentemarken» (s.d.).
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Jernbanen kom til Drammen i 1866 da Randsfjordbanen ble åpnet, i 1872 fulgte Drammenbanen og i 1881 Jarlsbergbanen. Samtlige baner var smalsporede. I 1909 ble Randsfjordbanen ombygget til bredt spor og i 1922 var Drammenbanen overført til bredt spor, samtidig som elektrisk drift ble innført mellom Brakerøya og Kristiania. I 1958 var dobbeltsporet mellom Oslo […]
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 18.04.2020|
Forfatter: Reidar Heieren
Den første jernbanebru fra Brakerøya over Holmen til Drammen stasjon var en trebru som ble åpnet sammen med Drammensbanen i 1872. I forbindelse med elektrifisering av jernbanen ble det bestemt å bygge en ny stålbjelkebru over Strømsøløpet. Den nye brua ble bygget oppstrøms for den gamle trebrua og ble tatt i bruk 1930. Den var […]
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 21.08.2020|
Forfatter: Jens Erik Gulbrandsen/Drammen historielag
Kort gate fra brobakken ved Strømsø Torv forbi Central Hotels gamle hovedinngang til Grønland, fikk sitt navn i 1892.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Tidl. myrlendt terreng i Strømsåsen hvor det i eldre tid ble utvunnet jern i skjerp like ved, hvorfra stedet fikk navnet Jernvinnemyra, senere forvansket til Jernbanemyra.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Til 1947 navnet på Strømsø Torg (s.d.).
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
på Sundland ble anlagt som hovedverksted for hele jernbanenettet vest for Oslo samtidig med Randsfjordbanens ombygging til bredt spor og Bergensbanens åpning. Lokomotivstallen sto ferdig i 1909, men verkstedet ble først tatt i bruk 14. oktober 1911. I tillegg til alle primære vedlikeholds- og revisjonsoppgaver, ble det i løpet av verkstedets tidlige epoke bygget personvogner […]
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 02.04.2020|
Forfatter: Reidar Heieren
Monumentforretning og stenhuggeri, grunnlagt 1917 i Stibolts gate 40 av Fredrik Jernberg og Hj. Pettersen, som begge hadde 15 års erfaring i faget. Forretningen omfattet gravmonumenter, gravrammer og bygningsarbeider i alle stensorter. Bedriften ble ca. 1950 videreført av Oskar, Johan og Ivar Klausen under navnet Klausens Stenhuggeri og Monumentforretning, fra 1950-tallet Klausen og Hansen Steinhuggeri […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Boligvei på Hallermoen i byggefeltet ved Hallerud på Konnerud, som utgår fra Tiurveien og fortsetter østover parallelt med denne i retning av Strømsåsen, navnsatt i 1969. Navnet har ingen annen opprinnelse enn at man fant det greit «å få en del fuglenavn samlet på ett sted».
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Jurist, postmester i Drammen 1893-1920, tidl. lærer, sorenskriverfullmektig og byråsjef. Fra 1874 medarbeider i Aftenposten, senere Morgenbladet. Medstifter og styremedlem i Drammens Museum. Ridder av St. Olavs Orden 1897. Jesu Kristi kirke av siste dagers hellige Mormonerne startet sin menighet i Drammen i 1854. Menigheten ble organisert i snekkermester Erik Johnsens hjem og møtene ble […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen