Opprinnelig oppført 1850 i Havnegata 3 på Rundtom for brukseier og skipsreder Johan J. Schwartz og knyttet til hans store handelshus der. Schwartz’ eiendom ble innløst da jernbanen kom og husene ble revet, men sjøboden gikk klar av utbyggingen og ble stående frem til 1960 da området skulle bygges ut ytterligere. Overdratt til Drammen museum […]
Publisert: 10.11.2022
|
Forfatter: Sindre Vik
Branngang som frem til 1850 gikk mot elven på sydsiden av Kiærs sjøbod. I 1866 ble navnet S. satt på en nyutstukket tverrgate til elven ved nåværende Havnegaten 74 og 76, der det dengang lå en sjøbod. Gaten ble nedlagt da Drammen Slip & Verksted i 1939 ervervet de to eiendommene.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Skulptur som høsten 1952 ble reist på bybroens østre bropostament på Bragernes. Skulpturen, som viser en kvinneskikkelse som bærer en fullrigger løftet over hodet, er utført av billedhuggeren Nic. Schiøll, og var en gave til Drammen fra skipsrederne Bruusgaard Kiøsterud & Co., Karl Bruusgaard og Johan Wessel (se også: By og land).
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
er tittelen på Drammen Sjømannsforenings bok, utgitt i forbindelse med Drammens 200-års jubileum i 2011. Som landets eldste sjømannsforening hadde foreningen lenge savnet en samlet fremstilling om Drammen som sjøfartsby. Foreningen arbeidet helt fra stiftelsen for en bedre merking av seilingsleden i Oslo- og Drammensfjorden, og var en pådriver for at Drammen skulle bli en […]
Publisert: 20.08.2020
|
Oppdatert : 12.07.2019|
Forfatter: Kjell Buene
En av mange brannganger på Tangen fra Havnegaten ned til elven. Den fikk sitt navn i 1966, men ble senere stengt og slettet av kartet i 1974.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
ble sett i Drammensfjorden i 1687, skal man tro sognepresten til Norderhov, Jonas Ramus, som i sin «Norriges Riges Beskrivelse» (1735) bl.a. skriver: «Anno 1687 er i Dramsfjorden seet en stor Søe-Orm af mange Menisker, og paa een gang af elleve Menisker tillige. Veyret var stille, men saa snart Solen var noget opkommen og det […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
I 1530 hadde Drammen havn 40 skipsanløp, men så inntraff det en midlertidig nedgang i skipstrafikken. Det hadde sin årsak i hansabyen Lübecks forsøk på å knuse skipstrafikken til sin argeste rival, hollenderne. Lübeckernes skuter lå og lurte på de hollandske trelastskipene utenfor Norges kyster, og av og til våget de seg helt inn til […]
Publisert: 20.08.2020
|
Oppdatert : 11.07.2019|
Forfatter: Kjell Buene
Bruk utskilt av Konnerud gård (bnr. 14, Sophie Amalies vei 24) helt oppe i Konnerudkollens sydskråning, også kalt Nedre Kollen. Den første selveier, Ole Sørensen, kjøpte gården på auksjonen i 1777.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Blokkmaker og jernbanevogn konstruktør, f. i Bergen, s. av skomakermester Hans J. Schaboe. Flyttet til Drammen i 1848 hvor han overtok blokkmaker Jørgen Ørbæk Hansens blokkmakerforretning og giftet seg med hans enke Kirstine. Hans blokkmakeriverksted leverte blokker og spill til skipsbyggeriene. En av Drammen Haandverkerforenings 6 stiftere 1864, startet samme år i Drammen den første […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
I 1931 ble en gate fra Skomakergaten til Auens vei på Tangen gitt navnet Skabos gate etter Hans Skabo.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen