ble grunnlagt 8. november 1947 i Øvre Storgate 77 av Olaf E. og Sverre Anker Hansen. Bedriften mottok alt i sveising, platearbeid og jernkonstruksjoner, motor- og maskinreparasjoner, og påtok seg alt arbeid innen mekaniske nykonstruksjoner og reparasjoner. Flyttet på 1950-tallet til Landfalløya 37, aksjeselskap 1973 med Sverre Anker Hansen som disponent. Med årene ble verkstedet […]
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 05.07.2020|
Forfatter: Reidar Heieren
Trelasthandler i Drammen, medlem av formannskapet i 1850-årene, suppleant til Stortinget 1857, medlem av Trelasthandlerdireksjonen. En meget formuende mann som sammen med Nils Christensen drev firmaet Storm & Christensen, bodde i Hornegården, et staselig patrisierhus på Brakerøya. Gikk konkurs i 1860-årene og utvandret 1870 til Amerika hvor han døde i Chicago.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Matrikkelgård i Strømsgodset, den øverste av gårdene på den langstrakte sletten som strekker seg ned til morenen ved Strøm. Navnet ble tidl. skrevet Moen (1593), Moenn (1604), Moen (1723) og har sitt utspring i det gammelnorske moe (mor), som betyr «sandet slette». Hannibal Sehested kjøpte gården av Tønsberg lagstol ca. 1650. Rasmus, som brukte gården […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Magnetittskjerp ved Lønnerud på Konnerud, opptatt av Eidsfos Værk i perioden 1697-1795.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Grunnlagt 1874 av gårdbruker Isak Bjerknes på Stormoen gård og brukseier N. P. W. Hansen på Rødskogen, etter at Bjerknes’ sønn Martin hadde ervervet seg en del kunnskap om teglverksdrift i Danmark. Oppføringen kostet ca. kr. 60.000. I 1876 ble Bjerknes eneeier, og verket var da et av de betydeligste i distriktet, bl.a. det første […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Den gamle hovedveien mot Nedre Eiker, ble i 1953 gitt navnet Buskerudveien (s.d.) p.g.a. forvekslingsfare med Storgaten på Lierstranda og Øvre og Nedre Storgate. Storveien ble i 1985 også satt som navn på Hotvetveien syd for Rosenkrantzgaten til krysset Buskerudveien – Karjolveien. Etter protester fra samtlige beboere ble navnet i 1986 endret til Hotvetveien vest.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Mekanisk produksjonsbedrift i Tomtegata 20 på Bragernes med produksjon og salg av hydrauliske skipsvinsjer og flere egenutviklede mekaniske produkter. Lewis Strand, bosatt på Bekkestua i Bærum, etablerte i 1940 et dieselmotor- og bilverksted i Bogstadveien 20, Oslo. Etter ganske kort tid flyttet han virksomheten til Skippergata 14. I november 1947 gjorde han kjent at han […]
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 15.04.2020|
Forfatter: Reidar Heieren
Bruk av Grønvold, utskilt 1820. Den ene del ble i 1882 solgt til Grønvold Brug for kr. 110.000, og bruket overtok også en del av den resterende del. Bruket ble i 1892 overtatt av Anders Børresen, som i 1900 overdro det til Grønvold Brug A/S. Bruket brant ned i 1912 og lå nede til G. […]
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
ble i 1984 satt som navn på gjennomfartsveien langs Drammenselven fra Erik Børresens gate til rundkjøringen på Brakerøya, den siste del åpnet først i 2002. 1.1. 2020 ble Strandveien omadressert til Nedre Strandgate, med begrunnelse at det kun eksisterte en eneste adresse i Strandveien.
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 13.07.2020|
Forfatter: Per Otto Borgen
Trelasthandler på Bragernes fra midten av 1730-årene, skipsreder og sagbrukseier, bodde i nærheten av Gjetergaten, kjøpte i 1734 Kloptjern.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen