Zoolog, f. i Drammen, s. av kjøpmann Isach J. Konservator ved Bergens Museum 1874-82, universitetsstipendiat 1885. En fremragende systematisk forsker, reiste 1882 til Würzburg hvor han satte seg inn i mikroskopisk zoologisk teknikk og celleforskning og gjorde deretter en pionerinnsats i Norge.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Musikkartist og komponist, f. i Bodø og bosatt i Drammen. Debuterte som plateartist i 1973 som leder av Jonas Fjeld Rock’n Rolf Band sammen med bl.a. Kim Hansen («Herodes Falsk»), senere forkortet til Jonas Fjeld Band (etter helten i Øvre Richter Frichs spenningsromaner). Har utgitt en rekke plater under eget navn, med Jonas Fjeld Band, […]
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 01.06.2020|
Forfatter: Reidar Heieren
Bruk utskilt fra Konnerud gård (bnr. 22, Grubegaten 20) ved veien mot den gamle skibakken. Dets første eier var trolig Erik Johannessen. I 1816 ble bruket overtatt av hans svigersønn, klokker Jens Moe på Tangen (1762-1824).
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
ble i 1987 satt som navn på adkomstveien fra Tolerudveien og opp til Gomperudgaten.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Bronsestatue utført av Odd Hilt, innkjøpt av Norges Banks avdeling i Drammen hvor den ble plassert i den lille hagen ved Strømsø Torv. Statuen er laget ut fra en liten statuett som ble vist på Terracotta-utstillingen i Kunstnerforbundet i 1960. Skulpturen ble reist til minne om den gamle «Jentemarken» (s.d.).
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Tjenestefolk av begge kjønn som søkte arbeid i Drammen, samlet seg gjerne på Strømsø Torg på årets to «flyttedager», 14. april og 14. oktober, en tradisjon som begynte med jernbanens ankomst i 1868 og varte til slutten av 1930-tallet. Her møtte arbeidsgiver og arbeidstaker hverandre, og gjorde avtaler. Arbeidskontraktene varte gjerne til neste «flyttedag». Samlingen […]
Publisert: 20.08.2020
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Jernbanen kom til Drammen i 1866 da Randsfjordbanen ble åpnet, i 1872 fulgte Drammenbanen og i 1881 Jarlsbergbanen. Samtlige baner var smalsporede. I 1909 ble Randsfjordbanen ombygget til bredt spor og i 1922 var Drammenbanen overført til bredt spor, samtidig som elektrisk drift ble innført mellom Brakerøya og Kristiania. I 1958 var dobbeltsporet mellom Oslo […]
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 18.04.2020|
Forfatter: Reidar Heieren
Den første jernbanebru fra Brakerøya over Holmen til Drammen stasjon var en trebru som ble åpnet sammen med Drammensbanen i 1872. I forbindelse med elektrifisering av jernbanen ble det bestemt å bygge en ny stålbjelkebru over Strømsøløpet. Den nye brua ble bygget oppstrøms for den gamle trebrua og ble tatt i bruk 1930. Den var […]
Publisert: 01.01.2004
|
Oppdatert : 21.08.2020|
Forfatter: Jens Erik Gulbrandsen/Drammen historielag
Kort gate fra brobakken ved Strømsø Torv forbi Central Hotels gamle hovedinngang til Grønland, fikk sitt navn i 1892.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen
Tidl. myrlendt terreng i Strømsåsen hvor det i eldre tid ble utvunnet jern i skjerp like ved, hvorfra stedet fikk navnet Jernvinnemyra, senere forvansket til Jernbanemyra.
Publisert: 01.01.2004
|
Forfatter: Per Otto Borgen